@article { author = {taghizadeh, hedayatollah and pashaei, mohammad reza and safari, mahmoud}, title = {An analysis of the status of citizenship rights among students (Case study: Farhangian University of tehran)}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {7}, number = {11}, pages = {115-135}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The concept of "citizenship rights", despite its antiquity in human civilizations, is a new term and with its definitions, it covers a wide range of areas of life, including political, security, judicial, cultural, social and economic. . The purpose of this study was to evaluate the citizenship rights of student-teachers. The statistical population of this study was the three campuses of Shahid Mofteh, Martyrs of Mecca and Nasibeh of Tehran province from Farhangian University with 1948 people in the second semester of the 97-98 academic year. The sample size was determined based on the Cochran 320 formula, which were selected by available sampling. In order to collect data, a 28-item researcher-made questionnaire with a range of five Likert options was used. After confirming the validity of the questionnaire by ten professors in the field of educational sciences, its combined reliability was calculated to be 0.90. Spss24 and Smart-PLS software were used to analyze the data using descriptive statistics and structural equations. The results of this study showed that the current situation of student-teacher citizenship rights is less than average and each of the components of "educational-research", "political", "cultural-social", "union-welfare" and "disciplinary" respectively in "Citizenship rights" have a share; Together, these factors explain approximately 0.66 of the variance in student-teacher citizenship rights.}, keywords = {Citizenship Rights,Student-Teachers,Farhangian University,Citizenship}, title_fa = {تحلیلی بر وضعیت حقوق شهروندی در بین دانشجومعلمان(مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان استان تهران)}, abstract_fa = {شهروندی از مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی است که به منظور کمک به شناخت بهتر جامعه، روابط درونی آن و هدایت کنش‌ها و رفتارها خلق شده است و «حقوق شهروندی» علیرغم قدمتی که در تمدن‌های بشری داشته، اصطلاح جدیدی است که گستره وسیعی از حوزه‌های زندگی افراد از جمله حیطه‌های سیاسی، امنیتی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت حقوق شهروندی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعۀ آماری این مطالعه که به شکل هدفمند مورد بررسی قرار گرفت، دانشجومعلمان حاضر در سه پردیس شهید مفتح، نسیبه و مرکزشهدای مکه در استان تهران بودند که بر اساس آمار استانی در سال تحصیلی 98-97 تعداد آنها 1948 نفر بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 320 تعیین گردید که از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته 28 گویه‌ای با طیف پنج گزینه‌ای لیکرتی استفاده گردید. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از اساتید حوزۀ علوم تربیتی، پایایی ترکیبی آن 90/0 محاسبه شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss24 و Smart-PLS با استفاده از آمار توصیفی و معادلات ساختاری بهره‌گیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد وضعیت موجود حقوق شهروندی دانشجومعلمان مورد مطالعه کمتر از حد متوسط است و هر یک از مؤلفه‌های «آموزشی- پژوهشی»، «سیاسی»، «فرهنگی- اجتماعی»، «صنفی- رفاهی» و «انضباطی» به ترتیب در وضعیت «حقوق شهروندی» سهم دارند؛ به‌طوری که این عوامل بر روی هم تقریباً 66/0 از واریانس «حقوق شهروندی» دانشجومعلمان را تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {Citizenship Rights,Student-Teachers,Farhangian University,Citizenship}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_2035.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_2035_af4b1a3ec81200bc939091d72a35caa0.pdf} }