@article { author = {Badeleh, Alireza and Nazer Shandi, Maryam and Sanaei, Navid}, title = {Evaluation of Integrated School Management Systems with Emphasis on Educational Dimension from the Viewpoint of PhD Students in Educational Technology}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {45-60}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {Considering the high efficiency and importance of electronic school management systems in advancing the goals, this study aims to examine the status of integrated school management systems with an emphasis on the educational dimension from the educational technology professional’s viewpoint. The method of this research is descriptive survey type. The society consisted of all Ph.D. students of Educational Technology in Allameh Tabatabai University of Tehran which were 60 students. 52 PhD candidates were selected by random sampling as sample of this study. A 25 items questionnaire which was made by researcher was used. It had 5 subscales including lesson module curriculum, student's educational and occupational guidance, teachers` communication with students and parents, intelligent classroom portfolio and intelligent billboard. In order to determine the validity of the questionnaire, the views of professors and experts in curriculum design and educational technology in the field of integrated electronic school management systems were used. The reliability was using Cronbach Alpha which was accord 0.72, 0.76, 0.79, 0.84 and 0.88. Descriptive statistics (frequency and frequency percentage) and inferential statistics (t-test) were used to analyze the data. The results showed that the status of integrated electronic management systems of schools in terms of the module curriculum; student's educational and occupational guidance; teachers` communication with students and their parents; intelligent classroom portfolio and smart boards were in a good level.}, keywords = {evaluation,Electronic systems,Schools,Educational Technology}, title_fa = {ارزیابی بعد آموزشی سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس از دیدگاه دانشجویان دکتری تکنولوژی آموزشی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت بعد آموزشی سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس از دیدگاه متخصصین تکنولوژی آموزشی است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران به تعداد 60 نفر می‌باشد. حجم نمونه پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده 52 دانشجو است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 25 گویه‌ای محقق ساخته دارای 5 خرده مقیاس ماژول طرح درس، هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، ارتباطات معلمان با دانش‌آموزان و والدین آنان، دفتر کلاسی هوشمند و تابلو اعلانات هوشمند است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات استادان صاحب‌نظر و کارشناسان برنامه‌ریزی درسی و متخصصین تکنولوژی آموزشی و خبرگان در زمینه سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس استفاده شد. و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرنباخ برای خرده مقیاس‌های ماژول طرح درس، هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، ارتباطات معلمان با دانش‌آموزان و والدین آنان، دفتر کلاسی هوشمند و تابلو اعلانات هوشمند و کل پرسشنامه به ترتیب 72/0، 76/0، 81/0، 79/0، 84/0 و 88/0 بدست آمد، جهت تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه) استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس از لحاظ ماژول طرح درس، هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، ارتباطات معلمان با دانش‌آموزان و والدین آنان، دفتر کلاسی هوشمند و تابلو اعلانات هوشمند در سطح مطلوبی قرار دارد.}, keywords_fa = {evaluation,Electronic systems,Schools,Educational Technology}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1054.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1054_342d30adfd854f4acd8b846cc06a03e9.pdf} }