@article { author = {آل حسینی, فرشته}, title = {Narrative research: Nature of experience}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {1}, number = {1}, pages = {3-14}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پژوهش روایی: ماهیت تجربه}, abstract_fa = {چکیدهتجربه یکی از مفاهیم اساسی کارورزی است. از برنامة درسی کارورزی تربیت معلم انتظار می‌رود که فرصت‌هایی برای تجربه‌ورزی دانشجویان در محیط‌های واقعی کلاس و مدرسه فراهم کند تا با یادگیری از طریق تجربه سفر خود از بی‌تجربه به باتجربه را آغاز کنند. همچنین از معلمان در مقام پژوهش‌گران روایی انتظار می‌رود از این ابزار کارآمد برای پژوهش در تجربة خود استفاده کنند. اما، اگر فهم روشنی از مفهوم و ماهیت تجربه نداشته باشیم، نه قادریم آگاهانه یادگیری از طریق تجربه را تجربه کنیم، نه قادریم از پژوهش روایی به درستی برای پژوهش در تجربه‌مان استفاده کنیم. بنابر این، اگر پژوهش روایی را برای مطالعة تجربه در دورة کارورزی مناسب تشخیص داده‌ایم، درست آن است که ابتدا بپرسیم تجربه چیست؟ ساده‌ترین راه برای جستجوی پاسخ این سؤال این است که معلمانی باتجربه را تعقیب کنی که در ماهیت تجربه تحقیق و تأمل کرده‌اند، و هرکجا آن‌ها را یافتی از آن‌ها سؤال کنی. این مقاله درصدد خواندن «ماهیت تجربه» از دیدگاه دیویی است. خواندنی که دلالت‌هایی برای بهبود روایت تجربه‌های ما به همراه دارد.}, keywords_fa = {ماهیت تجربه,جان دیویی,پژوهش روایی,روایت تجربه}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_160.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_160_47b37d077b1196cc080217695b2320cb.pdf} } @article { author = {منفردی راز, براتعلی and عباسی جوشقان, احسان and سلیمان پور عمران, محبوبه and سنگ سفیدی, رضا}, title = {The role of Farhangian University in training thoughtful teacher with ICT oriented curriculum approach}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {1}, number = {1}, pages = {15-36}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت‌معلم فکور با رویکرد برنامه درسی فاوامحور}, abstract_fa = {چکیده: با ظهور پارادایم‌های جدید در نظام آموزشی، بر نیاز به فناوری اطلاعات در محیط‌های آموزش عالی تأکید می‌شود. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در آموزش معلمان فکور مبتنی بر فاوا، این پژوهش به واکاوی نقش فناوری اطلاعات در آموزش معلم فکور و نقش دانشگاه فرهنگیان جهت کیفیت‌بخشی برنامه‌ درسی فاوامحور دانشجو معلمان و ایجاد این بستر می‌پردازد. روش پژوهش، توصیفی از نوع مروری است که به شیوه‌ی کتابخانه‌ای و با استفاده از منابع پیشین و با ابزار فیش برداری انجام شده است. در این راستا، فناوری اطلاعات، اهداف آموزشی، ضرورت و اهمیت آن در تربیت معلم فکور مورد بررسی قرار گرفت؛ رویکرد سازنده‌گرایی به‌عنوان مبنای هدف‌گذاری، در این زمینه مورد تحلیل واقع شد و روش تدریس آموزش فعال فناورانه معرفی گردید و سپس رسانه‌ها و تکنولوژی‌های آموزشی متداول در حوزه فناوری اطلاعات معرفی شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان تنها نهاد رسمی آموزش معلم، رسالت مهمی جهت آموزش دانشجو معلم فاوامحور دارد به‌طوری که بدون آشنایی دانشجو معلمان، با فناوری اطلاعات، نمی‌توان به رسالت آموزش آموزش دست یافت. این دانشگاه نوبنیاد که معلمان جوان را برای تدریس در کلاس‌های درس هوشمند امروزه، آماده می‌سازد، باید این پتانسیل و توانایی را دارا شود که بتواند بستر مناسب را برای اثرگذاری فناوری اطلاعات در آموزش فراهم ساخته و سبب کیفیت‌بخشی آموزش اثربخش گردد.}, keywords_fa = {برنامه درسی فاوامحور,رویکردسازنده‌گرایی,فناوری اطلاعات,معلم فکور}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_158.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_158_be1b8dbee2c94ca6396bfd3596dc0a0e.pdf} } @article { author = {امانی, فرزانه}, title = {Dimensions of thinking and its importance in Training Thoughtful teacher}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {1}, number = {1}, pages = {37-52}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ابعاد تامل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور}, abstract_fa = {چکیده:یکی از ویژگی‌های مهم معلمان در قرن 21 خلاق بودن است و لازمه خلاق بودن، فکور بودن است. در این میان، تربیت معلم اهمیت زیادی در تربیت معلمان فکور دارد. این مقاله مروری با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مفهوم و ابعاد تدریس فکورانه و نقش آن در تربیت معلم فکور و همچنین ویژگی‌های معلم فکور می‌پردازد. بر اساس نظر شون و دیویی، سه بعد مهم تأمل، تأمل در حین و تأمل پس از عمل و گفتگوی فکورانه در موقعیت است. از هریک از این سه بعد، می‌توان جهت تربیت ‌معلمان فکور در برنامه‌های تربیت معلم استفاده نمود. تأمل پس از عمل، رایج‌ترین نوع تأملی است که در دانشگاه‌ها یا مراکز تربیت‌معلم، افراد را به آن ترغیب می‌کنند و استفاده می‌شود. تأمل و عمل فکورانه، فرایندی است که جنبه رشدی دارد که دارای مراحلی است. اگر چه، تأثیرات فوری تأمل کم است، اما تأثیرات بلند مدتی دارد که به تجارب معلم و گنجینه دانش معلمان اضافه می‌شود.}, keywords_fa = {تامل,ابعاد تامل,تربیت معلم فکور}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_156.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_156_bc3e4db59e7d8d7ad59dbcce8f5b0424.pdf} } @article { author = {خروشی, پوران}, title = {Strategies for professional development of teachers in developed countries, emphasizing the importance of it in Farhangiyan University}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {1}, number = {1}, pages = {53-66}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان در کشورهای توسعه‌یافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {چکیده:  در نظام آموزشی کارآمد، عناصر مختلف اعم از برنامه و مواد درسی، یادگیرنده‌ها، معلم، وسایل آموزشی، فضا و تجهیزات، بودجه و اعتبارات با یکدیگر تأثیر متقابل دارند تا دستیابی به هدف‌های مورد نظر را امکان‌پذیر سازند. پس لازم است هر یک از عناصر از کیفیت و کارآمدی لازم برخوردار باشند. در این میان «معلم به‌عنوان کارشناس یادگیری اثربخش» مهم‌ترین نقش را در فراهم‌سازی شرایط مناسب برای یادگیری ایفا می‌نماید و باید صلاحیت‌های لازم را برای انجام چنین نقشی در نظام آموزشی دارا باشد.  هدف این پژوهش، شناسایی راه‌های عملی توسعه حرفه‌ای معلمان در کشورهای توسعه‌یافته و ارائه پیشنهاد برای ارتقا حرفه‌ای معلمان در دانشگاه فرهنگیان است. روش مطالعه، تحلیلی– توصیفی بوده و بر تحلیل یافته‌های تحقیقات مرتبط و اسناد معتبر در باب این موضوع تأکید داشته است. اطلاعات مورد نیاز آن از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و گزارش‌های تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت گردآوری شده است.  یافته‌ها علاوه بر بحث درباره توسعه حرفه‌ای معلمان و تربیت معلم حرفه‌ای در گستره آموزش و پرورش نوین، بر ضرورت توجه به آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان به‌منظور برنامه‌ریزی‌های آتی خاطرنشان می‌کند.}, keywords_fa = {"توسعه حرفه ای","توسعه آموزش","معلم","دانشگاه فرهنگیان"}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_157.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_157_ee590b077430bccd17ef3cf3511abaf4.pdf} } @article { author = {رستگاری, نرجس and موسی پور, نعمت الله}, title = {Enhance the professional skills of students of teacher training centers with an emphasis on art education in the form of hidden curriculum}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {1}, number = {1}, pages = {67-78}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {Introduction :The purpose of this paper is that in the form of hidden curriculum based on Eisner's view, by placing some improvisation writing courses, including art, music, painting, directing, in the training courses of teachers, are invisible to our future teachers to artists specialist knowledge in the classroom and to all forms of expression, as well as sensitivity to the songs elegant musician, an actor of voice, gestures and movement, and a painter paint lines to understand, so that has taken a major step forward in improving teachers' professional ability more.Students are the next generation of teachers, practical aspects and lead to positive results?.. " Methods of the present descriptive  is references to print and electronic resources to find answers to the question  .And eventually it became clear that putting art courses for at least 3 hours a week as part of a university education student teachers in addition to The official pre-determined goals and helped prepare teachers to work instead of being under the influence of habits, the influence of quality that are not provided for, as well as fertile ground for the growth of teachers are professionally personality..}, keywords = {Keywords: improvisation,Hidden curriculum,Professional Skills,Art}, title_fa = {ارتقاء مهارت حرفه ای دانشجو معلمان با تاکید برتربیت هنری در قالب برنامه درسی پنهان}, abstract_fa = {هدف از این مقاله این است که در قالب برنامه درسی پنهان بر اساس دیدگاه آیزنر ، از طریق قرار دادن بعضی دروس هنری ازجمله بدیهه سرایی،موسیقی،نقاشی ،کارگردانی، درسرفصل دروس دانشگاه فرهنگیان ،بطور نامرئی ، به معلمان آینده کمک نماییم تا هنرمندانی متخصص در کلاس درس شده و بتوانند همه اشکال آگاهی وبیان راهمانند حساسیت موسیقیدان نسبت به آهنگهای ظریف،یک هنرپیشه نسبت به صدا ،اشارات وحرکات ،ویک نقاش نسبت به رنگها وخطوط دریابندد ،تا بدین طریق گامی موثر در ارتقای توانایی حرفه ای معلمان برداشته باشیم. پرسش اساسی ،که این تحقیق مطرح می کند با توجه به کیفیت بخشی به آموزش دانشجو یان در مراکز تربیت معلم این است که« آیاچنان اشکالی از تجربه هنری ویادگیری به طور پنهان، می تواند به عنوان مدل های آینده جهت آموزش معلم دیده شود وبرای نسل های بعدی معلمان وشاگردان آنها ، جنبه عملی پیدا کرده وبه نتایج مثبتی بیانجامد؟.».ودرنهایت مشخص شد که با قرار دادن دوره های هنری به مدت حداقل 3 ساعت در هفته به عنوان بخشی از آموزش دانشگاهی دانشجو معلمان می توان علاوه برتحقق اهداف رسمی واز پیش تعیین شده، زمینه ای فراهم کردتا فعالیت معلم به جای اینکه تحت تاثیر عادات باشد ،متاثر از کیفیت هایی باشد که پیش بینی نشده اند وهمچنین زمینه مناسبی برای رشد شخصیتی وتخصصی معلم فراهم می شود. روش پژوهش حاضر،روش توصیفی با رجوع به اسناد ومنابع چاپی والکترونیکی جهت یافتن پاسخی برای پرسش مطرح شده می باشد}, keywords_fa = {بدیهه سرایی,برنامه درسی پنهان,مهارت حرفه ای,هنر}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_155.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_155_fcf78f0593fe4d02bac8e4531dc5468f.pdf} } @article { author = {adli, fariba}, title = {Improving the teacher professional competence with a pedagogical content knowledge}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {1}, number = {1}, pages = {79-87}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {Introduction: the frustration of the student's at the national and international test's like "times" has encountered the education system with many questions.with no doubt,different factors are involved in the achievement of this outcome.Regarding three sides,the student's,teacher and content,this survey emphasizes on the role of the teacher's because they have a key role in education.this idea that only having content knowledge isn't enough for an effective teaching, this survey emphasizes on the pedagogical content knowledge. pedagogical content knowledge is a competence that the teacher's need for presenting an effective teaching.they present the content accurately in detail's and respond to the student's need's using this knowledge.hence, it's necessary to pay attention to this important subject in teacher training center's.  }, keywords = {Keywords: pedagogical content knowledge,Effective teaching,teacher's professional competence,teacher training center's}, title_fa = {ارتقای صلاحیت حرفه ای معلم بارویکرد pck (دانش محتوایی تعلیم و تربیت)}, abstract_fa = {چکیده :مقدمه :ناکامی دانش آموزان در آزمون های ملی و فراملی(نظیر تیمز)مولفه های مختلف نظام آموزشی را زیر سوال برده است.بدون تردید عوامل مختلفی در نیل به این نتیجه دخیل است. درمیان سه ضلع دانش آموز،معلم ومحتوا این پژوهش بر نقش معلمان تاکید دارد زیرا معلمان نقش کلیدی در آموزش دارند .این ایده که صرف دانستن دانش محتوا برای تدریس اثربخش کافی نیست بر دانش محتوایی تعلیم وتربیت تاکید می کند.نتیجه گیری :دانش محتوایی تعلیم وتربیت صلاحیتی است که معلمان برای ارائه تدریس اثربخش به آن نیاز دارند و با آن محتوی را به صورت دقیق تر ارائه و به نیازهای دانش آموزان با استفاده از این دانش پاسخ می دهند . چکیده :مقدمه :ناکامی دانش آموزان در آزمون های ملی و فراملی(نظیر تیمز)مولفه های مختلف نظام آموزشی را زیر سوال برده است.بدون تردید عوامل مختلفی در نیل به این نتیجه دخیل است. درمیان سه ضلع دانش آموز،معلم ومحتوا این پژوهش بر نقش معلمان تاکید دارد زیرا معلمان نقش کلیدی در آموزش دارند .این ایده که صرف دانستن دانش محتوا برای تدریس اثربخش کافی نیست بر دانش محتوایی تعلیم وتربیت تاکید می کند.نتیجه گیری :دانش محتوایی تعلیم وتربیت صلاحیتی است که معلمان برای ارائه تدریس اثربخش به آن نیاز دارند و با آن محتوی را به صورت دقیق تر ارائه و به نیازهای دانش آموزان با استفاده از این دانش پاسخ می دهند .}, keywords_fa = {کلید واژه ها :دانش محتوایی تعلیم و تربیت (pck),تدریس اثربخش,صلاحیت حرفه ای معلمان,تربیت معلم}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_159.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_159_dadaaf1a81affd1a6ef578aaeab3d11d.pdf} }