@article { author = {iranmanesh, zahra and Mehni, Omid and Pirmoradi, Samaneh}, title = {Performance Assessment of The First Year of New Teachers Graduated From Farhangian University: A Case Study of Kerman Province}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {11-29}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The present study tries to study the first-year teaching performance of New teachers graduated from Farhangian University. The research method was a descriptive survey. The statistical population included principals, vice-principals, teachers' representatives and the representatives of the parent-teacher conferences, heads of educational groups, and relevant experts in the education departments. Sampling was performed by a multi-stage sampling method. In total, 125 people were selected as a statistical sample. A researcher-made questionnaire was used to collect information. The reliability of this questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.86. The validity of the questionnaire was also confirmed by education experts.The results showed that the performance of teachers are divided into four groups including design and preparation for teaching, effective learning environment, proper education for students, teacher professional responsibilities. These groups can be ranked in the following order: teacher professional responsibilities, effective learning environment, design and preparation for teaching and proper education for students. The results also showed that different groups believed that these teachers have performed properly.}, keywords = {New Teachers,Performance,Teaching,Education,Farhangian University}, title_fa = {بررسی عملکرد سال اول تدریس نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عملکرد سال اول تدریس نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. اعضای جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، معاونین، نمایندگان معلمان و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان، سرگروه های آموزشی، راهنمایان آموزشی و کارشناسان مربوطه در سازمان آموزش و پرورش بود. برای انجام نمونه گیری، از روش نمونه‌‌گیری خوشه‌ای چند مرحله-ای استفاده شد. در مجموع تعداد 125 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه گردید. روایی پرسشنامه نیز به تأیید متخصصین حوزه تخصصی و کارشناسان آموزش و پرورش رسید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عملکرد دبیران در چهار بعد: طراحی و آماده سازی برای تدریس، محیط یادگیری اثربخش، آموزش مناسب به دانش آموزان، مسئولیت های حرفه ای معلمی مطلوب بوده است و در زمینه رتبه-بندی ابعاد عملکرد دبیران نیز نتایج نشان داد که مسئولیت های حرفه ای معلمی، محیط یادگیری اثربخش ، طراحی و آماده سازی برای تدریس و آموزش مناسب به دانش آموزان در رتبه اول تا چهارم قرار دارند. همچنین نتایج نشان داد که بر اساس نظرات گروه های مختلف عملکرد این دسته از نومعلمان مطلوب بوده است.}, keywords_fa = {نومعلمان,عملکرد,تدریس,آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1406.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1406_06151f4158cc03975d8197bc62633726.pdf} } @article { author = {khosravi, mohsen and hasani, mohamad}, title = {Comparative Comparison of Competency Components of Teacher Entry Candidates in Iran, USA and UK}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {30-48}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is a comparative study of the competency components of teacher entry candidates in Iran and the United States and the United Kingdom. This research is in the field of qualitative studies and content analysis method. George Brody's comparative method was used for comparative analysis. Research data were collected through book study and document review with the help of MAXQDApro12 software. The research population included texts and articles from Iran and countries that took measures to identify the qualifications of candidates for teacher training. Iran and the United Kingdom and the United States were selected as the target sample. A total of 40 basic themes, 4 main organizing themes and 16 sub-organizing themes were identified for the comprehensive theme of teacher competency. The components of the United Kingdom are 23, the United States is 22 and the Islamic Republic of Iran is 33. The research findings showed that there are relatively similar similarities between the eligibility components of teacher training candidates in Iran and the studied countries. Also, using Boolean algebra, 27 valuable components were proposed for the qualification of candidates for teacher training. As a result, the competence of the candidates to enter the teacher training, including four main categories of organizing themes under the title: 1- Characteristics of socialization 2- The level of readiness to enter the teacher training 3- Personality and psychological characteristics 4- Developmental characteristics were identified. Using Holst method, the reliability of this step is 94}, keywords = {competence,Volunteers,Teacher training}, title_fa = {مقایسه تطبیقی مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در ایران، آمریکا و انگلستان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در ایران و کشورهای آمریکا و انگلستان صورت گرفته است. این پژوهش در زمرۀ مطالعات کیفی و به روش تحلیل مضمون است. و برای تجزیه و تحلیل مقایسه ای از شیوه ی تطبیقی جرج برودی استفاده گردید.داده های پژوهش از طریق مطالعه ی کتاب و بررسی اسناد و مدارک با کمک از نرم افزار MAXQDApro12 جمع آوری شده است. جامعه پژوهش شامل متون و مقالات ایران و کشورهایی که در زمینه موضوع شناسایی شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم اقداماتی داشتند. ایران و کشورهای انگلستان و آمریکا به عنوان نمونة هدفمند انتخاب شدند. در مجموع 40 مضمون پایه، 4 مضمون سازمان دهنده اصلی و 16 مضمون سازمان دهنده فرعی برای مضمون فراگیر شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم شناسایی شد. مؤلفه های کشور انگلستان 23 مورد، آمریکا 22 مورد و جمهوری اسلامی ایران 33 مورد است. یاقته های پژوهش نشان داد بین مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در کشور ایران و کشورهای مورد مطالعه، شباهت نسبتأ زیادی وجود دارد. همچنین با استفاده از جبر بولین 27 مؤلفه ارزشمند برای شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم پیشنهاد شد. در نتیجه شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم شامل چهار دسته مضمون سازمان دهنده اصلی تحت عنوان: 1- ویژگی جامعه پذیری 2- میزان آمادگی برای ورود به تربیت معلم 3- ویژگی های شخصیتی و روان شناسی4- ویژگی های تحولی شناسایی گردید. با استفاده از روش هولستی پایایی این مرحله 94/. محاسبه گردید}, keywords_fa = {شایستگی,داوطلبان,تربیت معلم}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1404.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1404_25a2f63009de663556f879bacd265c4f.pdf} } @article { author = {sabzeh, batool and deylamypour, sedygeh}, title = {The Effect of Teacher's Attention and Feedback on the Level of Learning of Maths in Students with Mental Disorders}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {49-68}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {In the educational system, the teacher has an impact on the learning rate of different subjects, and in the meantime, students with learning disabilities need the support and attention of teachers. The aim of this study is to investigate the effect of teacher attention and feedback on the level of learning of mathematical topics of students with third grade mathematical disorder. The present research is applied in terms of purpose and to perform it, experimental research method with pre-test, post-test design with control group has been used. The statistical population includes all third grade students of Imam Hossein (AS) School in District 5 of Tehran in the academic year of 1397-98. The subjects included 30 students who had a learning disability in the math class who were purposefully selected, 15 in the control group and 15 in the experimental group. The research instrument was a researcher-made test that obtained its formal validity and content and then used it before and after the experimental variable was applied. The results of the research showed that the teacher's attention and feedback increase the learning rate of mathematics lessons for students with learning disabilities.}, keywords = {teacher's attention and feedback,math learning,learning disabilities}, title_fa = {تاثیر توجه و بازخورد معلم بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی}, abstract_fa = {در نظام آموزشی، معلم نقش تاثیر گذاری بر میزان یادگیری دروس مختلف دارد و در این بین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری نیازمند حمایت و توجه بیشتر معلمان هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر توجه و بازخورد معلم، بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحقیق آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانش آموزان پایه سوم مدرسه‌امام حسین (ع) منطقه 5 شهر تهران درسال تحصیلی 98-1397 است. آزمودنی های پژوهش شامل ۳۰ نفر از دانش‌آموزانی بودند که در درس ریاضی دارای اختلال یادگیری بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و ۱۵ نفر در گروه کنترل و ۱۵ نفر در گروه آزمایشی جایگزین شدند. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن بدست آمد و سپس قبل و بعد از اعمال متغیر آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که توجه و بازخورد معلم، سبب افزایش میزان یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی می‌شود.}, keywords_fa = {توجه و بازخورد معلم,یادگیری ریاضی,اختلال یادگیری}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1407.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1407_6c72f0af2dc0d7fbde1dbb3d75ff66f8.pdf} } @article { author = {tahmasebzadeh sheikhlar, davoud and taghipour, kioomars and ghoerishi, nasrin and imannejad, masoome}, title = {The Role of School Culture on the lesson study of Elementary School Teachers in Tabriz}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {69-86}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to determine the role of school culture on the lesson study of elementary school teachers in Tabriz. The research method of this research is applied in terms of research purpose and in terms of data collection is descriptive-correlational. The statistical population of this study consisted of all public school teachers in elementary school in Tabriz who was selected by multistage cluster sampling method and based on Morgan table, 354 students were selected. The standard questionnaire of Salafi and Saeed School of Culture (2007) and researcher-made questionnaire were used for data collection. Multivariate correlation and regression tests were used to analyze the data. The findings showed that there is a positive and significant relationship between teachers 'professional competence, teachers' interaction with staff and management, teachers 'interaction with each other, parents' involvement in school activities, and the use of school physical facilities. The results of regression coefficient of predictor variables showed that all components of school culture (utilizing school physical facilities, teacher-staff interaction and management, teacher-teacher interaction, parental involvement in school activities, and teachers' professional competence) could be a research activity to explain it in a meaningful way.}, keywords = {Lesson Study,School culture,Teacher engagement,Parent participation,Teachers professional competence}, title_fa = {بررسی نقش فرهنگ مدرسه بر فعالیت درس پژوهی معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش فرهنگ مدرسه بر فعالیت درس پژوهی معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز انجام شد. روش تحقیق این پژوهش بر حسب هدف تحقیق، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی و به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان مدارس دولتی در مقطع ابتدایی شهر تبریز تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و براساس جدول کرجسی مورگان، 354 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه سلفی و سعید(2007) و پرسشنامه محقق ساخته درس پژوهی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین صلاحیت حرفه ای معلمان، تعامل معلمان با کارکنان و مدیریت، تعامل معلمان با یکدیگر، مشارکت والدین در فعالیت های مدرسه و بهره گیری از تسهیلات فیزیکی مدرسه با فعالیت درس پژوهی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیون متغیرهای پیش بین نشان داد که تمامی مولفه های فرهنگ مدرسه (بهره گیری تسهیلات فیزیکی مدرسه، تعامل معلمان با کارکنان و مدیریت، تعامل معلمان با یکدیگر، مشارکت والدین در فعالیت های مدرسه و صلاحیت حرفه ای معلمان) می توانند فعالیت درس پژوهی را به گونه ای معنادار تبیین کنند.}, keywords_fa = {درس پژوهی,فرهنگ مدرسه,تعامل معلمان,مشارکت والدین,صلاحیت حرفه ای معلمان}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1629.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1629_6bf0b83992a8d6adf5e21bca7dc03902.pdf} } @article { author = {firouzshahi, faezeh and Yaftian, Narges}, title = {Content analysis of the sixth grade math textbook based on mathematical literacy}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {87-108}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the extent to which mathematics textbooks pay attention to fostering students' mathematical literacy by presenting real-world issues. Content analysis method has been used to conduct this research.The statistical population is the sixth grade math textbook. The tools used are check list and content analysis forms. To determine the validity of the instrument with the help of 8 experts, the Lavache method was used and the obtained values were acceptable. education specialists have been used and the reliability of the instrument has been determined 0.94 through Holsti formula. The results show that among all the problems, only 21.35% of them have real world context and among these, problems with social context (57.01%) and content scope of quantity (77.19%), the highest number and problems with scientific background (7.89%) and content area of uncertainty (10.53%) have the lowest number of problems. Also, the processes of formulation (36.84%) and interpretation (15.79%) are much less used in solving contextual problems compared to the process of application (91.23%). Despite the importance of mathematical literacy and the emphasis of our country's curriculum planners on this issue, the results show that textbooks pay little attention to contextual problems. Also, the lack of uniform distribution of these problems and the lack of uniform attention to the fields, content and mathematical processes can be considered as one of the shortcomings of this book. The findings of this study can help textbook authors to improve textbooks and subsequently increase students' math literacy levels.}, keywords = {Mathematical literacy,PISA study,Content Analysis,Sixth grade math textbook,Contextual problems}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه ششم بر اساس سواد ریاضی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه کتاب درسی ریاضی پایه ششم به پرورش سواد ریاضی دانش‌آموزان از طریق ارائه مسائل با زمینه دنیای واقعی است. برای انجام این پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری کتاب ریاضی پایه ششم می‌باشد. ابزار مورد استفاده، چک لیست‌ها و فرم‌های تحلیل محتوا است. برای تعیین روایی ابزار به کمک نظر 8 متخصص، از روش لاوشه استفاده گردید که برای چارچوب‌های فرآیند ریاضی و زمینه، مقدار 1 و برای چارچوب محتوا مقدار 75/0 به دست آمد. پایایی ابزار به کمک فرمول هولستی 94/0 تعیین گردیده است. نتایج حاکی از آن است که از میان تمام مسائل، تنها 35/21 درصد آن دارای زمینه دنیای واقعی است و از این میان، مسائل با زمینه اجتماعی (01/57%) و حیطه محتوایی کمیت (19/77%)، بیشترین تعداد و مسائل با زمینه علمی (89/7%) و حیطه محتوایی عدم قطعیت (53/10%) کمترین تعداد مسئله را دارا می‌باشند. همچنین فرآیندهای صورت‌بندی (84/36%) و تفسیر (79/15%) در مقایسه با فرآیند به‌کارگیری (23/91%) کاربرد بسیار کمتری در حل مسائل زمینه‌مدار دارند. علیرغم اهمیت سواد ریاضی و همچنین تاکید برنامه-ریزان درسی کشورمان بر این موضوع، نتایج به دست آمده نشان از کم‌توجهی کتاب‌های درسی به مسائل زمینه‌مدار دارد. همچنین عدم پراکندگی یکسان این مسائل و عدم توجه همسان به زمینه‌ها، محتوا و فرآیندهای ریاضی را می‌توان یکی از کاستی‌های این کتاب در نظر گرفت. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مولفان کتب درسی کمک نماید تا به بهبود کتب آموزشی و در پی آن افزایش سطح سواد ریاضی دانش‌آموزان بپردازند.}, keywords_fa = {سواد ریاضی,مطالعه پیزا,تحلیل محتوا,کتاب ریاضی پایه ششم,مسائل زمینه‌مدار}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1405.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1405_9a66fbe6dae4638daf4e44943582d00c.pdf} } @article { author = {gholami, azam and azarhomaun, monireh}, title = {Discover common Misunderstandings of high school students about the concepts of membrane potential and membrane transitions in biology books}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {109-130}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is investigating the perceptions and misunderstandings of tenth and eleventh grade students in the field of experimental sciences about the concepts of material transfer from the cell membrane and the electrical potential of the membrane. 56 students of experimental sciences in schools of Kermanshah city were selected for this study in the academic year 1398-1399. To collect information, the tenth and eleventh grade exam papers were reviewed and a diagnostic test containing 10 retrospective questions was also used and according to the existing misunderstandings, a researcher-made questionnaire was designed and implemented. Finally were analyzed Students' answers to questionnaires, semi-structured interviews (5 people) and the results of drawing concept maps and shapes. A review of the results showed that Experimental science students have many misconceptions about the electrical potential of cell membranes, membrane channels and pumps, nerve conduction and synapses And they can't be compared in many cases, Make good use of what you have learned about basic concepts. Based on these findings, it is necessary to be considered Biology Curriculum Review, Production of educational packages for teachers and students and teacher in-service training.}, keywords = {Misunderstanding",Biology",Membrane Potential",",Cell Membrane Transfer"}, title_fa = {کشف کج فهمی های رایج دانش‌آموزان متوسطه دوم درباره مفاهیم پتانسیل غشاء و نقل وانتقالات غشایی در کتاب های زیست شناسی}, abstract_fa = {هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تصورات و بدفهمی های دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم رشته علوم تجربی دربارۀ مفاهیم نقل و انتقالات مواد از غشای یاخته و پتانسیل الکتریکی غشاء است. تعداد 56 نفر از دانش آموزان رشته علوم تجربی مدارس شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1398-1399 برای این پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، اوراق امتحانی پایه دهم و یازدهم خرداد 1398 بررسی و یک آزمون تشخیصی حاوی 10 سؤال بازپاسخ نیزاستفاده شد و با توجه به بدفهمی های موجود، یک پرسشنامه محقق ساخته طراحی و اجرا شد. پاسخ های دانش آموزان به سؤال های پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته(5نفر)و سرانجام نتایج حاصل از رسم نقشه های مفهومی و ترسیم اشکال، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نتایج نشان داد که دانش آموزان رشته علوم تجربی بدفهمی های زیادی در زمینه پتانسیل الکتریکی غشای سلول، کانال ها و پمپ های غشاء، هدایت پام عصبی و سیناپس دارند و نمی توانند در بسیاری از موارد شبیه سازی شده، آموخته های خود دربارۀ مفاهیم پایه ای را به خوبی مورد استفاده قرار دهند. بر پایۀ این یافته ها ضرورت دارد تا در بازنگری برنامه های درسی زیست شناسی، تولید بسته های آموزشی مخصوص معلمان و دانش آموزان و آموزش ضمن خدمت معلمان، اهتمام و دقت بیشتری به عمل آید.}, keywords_fa = {بدفهمی",زیست شناسی",پتانسیل غشاء",",انتقال غشایی"}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1486.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1486_4eb901b427b2ce017eb35caabb68dbda.pdf} } @article { author = {bahrami, goudarz and mottaghi, ebrahim and baseri, ali and navabakhsh, mehrdad and mirzaei, khalil}, title = {sociological study of effective factors on the teacher’s social status}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {131-158}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The quality of life and social status of teachers is a clear sign of the process of growth and excellence or the destruction and devastation of any society and shows the quality of rationality in investing and budgeting.The purpose of this study was to "sociological study of the factors affecting the social status of teachers" from the perspective of teachers themselves. This research is quantitative in nature, applied research in terms of purpose, cross-sectional research in terms of time, and descriptive-survey research in terms of research method, as well as correlational. The statistical population of this research is the teachers of Tehran with a volume of 46,000 people, the sample size according to Cochran's formula is equal to 382 people and the sampling method in this research was cluster random. In this study, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables and the Likert scale was used. The research hypotheses were performed using Pearson correlation test. The results of the study indicate that between education, functional system of education, level of economic and welfare facilities of teachers, development of teachers' professional skills, method of recruitment and selection of teacher training, membership rate There is a significant relationship between participation in teachers 'unions and political organizations and teachers' social status, and the mentioned variables have affected social status. Also, there is no significant difference between gender and social status of teachers.}, keywords = {Social status of teachers,Education,Teachers,demands of teachers}, title_fa = {بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان}, abstract_fa = {کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان نشانه‌ای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه گذاری و تخصیص بودجه را نمایان می‌سازد. هدف از این پژوهش «بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان» از دیدگاه خود معلمان بوده است. این پژوهش ازنظر ماهیت از نوع کمی، ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر زمانی از نوع تحقیقاتمقطعی و ازنظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و هم‌چنین از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان شهر تهران با حجم ۴۶۰۰۰ نفر می‌باشد، حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۸۲ نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی خوشه‌ای بوده است. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس طیف لیکرت استفاده‌شده است. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بین تحصیلات، کارکردی بودن نظام آموزشی، سطح امکانات اقتصادی و رفاهی معلمان، توسعه مهارت‌های حرفه‌ای معلمان،، شیوه جذب و گزینش تربیت معلم، میزان عضویت و مشارکت در تشکل‌های صنفی و سیاسی معلمان و منزلت اجتماعی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد و متغیرهای ذکرشده بر منزلت اجتماعی تأثیرگذاربوده اند. هم‌چنین بین جنسیت و منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {منزلت اجتماعی معلمان,آموزش‌وپرورش,معلمان,مطالبات معلمان}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1409.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1409_1af8d371b6588c8a11b9cf198414e818.pdf} } @article { author = {Molaei, simin and abbasi sarvak, lotfollah and Hejazi, Asad and khorshidi, abbas}, title = {Presenting The Pattern of Recruiting Faculty Members at Farhangian University}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {6}, number = {9}, pages = {159-182}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The present study is qualitative in terms of practical purpose and in terms of how to collect data. Since the present study sought to obtain a comprehensive knowledge of the components of the faculty recruitment model of Farhangian University, so we tried to use qualitative data to achieve this goal. Therefore, a qualitative approach was used in this study. In this regard, the research has been conducted with a qualitative approach, based on which, 20 interviews with faculty members and the method of targeted snowball sampling. The research assessment tool was a semi-structured interview form that was finalized by experts with the help of interview and Delphi technique through selective coding. In order to analyze the data and to answer the research questions, the content analysis technique was used. The data analysis method consisted of three stages of open, axial and selective coding. After the theoretical saturation of experts, the model consists of 5 dimensions, 17 components and 111 indicators. According to the findings of the present model can be a good model for attracting faculty members of Farhangian University.}, keywords = {Pattern Design,qualitative research,faculty recruitment,Farhangian University}, title_fa = {الگوی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نحوه گردآوری داده‌ها، کیفی است. از آنجا که پژوهش حاضر در صدد به دست آوردن شناختی همه‌جانبه از مؤلفه‌های الگوی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بود، بنابراین سعی شد از داده‌های کیفی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود. بنابراین، در این پژوهش از رویکرد کیفی استفاده شد. در این راستا پژوهش با رویکرد کیفی که بر مبنای آن، تعداد 20 مصاحبه با اعضای هیئت‌علمی و روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انجام‌شده است. ابزار سنجش پژوهش یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که فرم مزبور به کمک مصاحبه و فن دلفی توسط خبرگان از طریق کد گذاری انتخابی نهایی گردید. به‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها مشتمل بر سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. پس از اشباع نظری خبرگان الگوی مزبور مشتمل بر 5 بعد، 17 مؤلفه 111 شاخص است. باتوجه یافته های حاصل الگوی حاضر می تواند، مدل مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان باشد.}, keywords_fa = {طراحی الگو,پژوهش کیفی,جذب هیأت علمی,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1410.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1410_6a7392e8af3a8a033d445bcc83ccbec8.pdf} }