@article { author = {Aali, Amene}, title = {Explaining the Models of the Development of Expertise in Teacher Education: the journey from acclimation to proficiency}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {9-22}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {Professionalism is a valuable goal in the training process. Extensive research on the nature and growth of specialization in the last few decades has led to emerge various perceptions, theories and models about this concept that can pave the way for educators to develop the professional expertise of learners. Therefore, the purpose of this paper is to provide an analytical-comparative overview of those theories and models in order to provide a precise definition of their profession and how it is developed and to derive implications for teacher training. According to the findings of articles and books related to this area, Some of the most famous and reputable ones are the five-step version of the Dreyfus Skill Acquisition Model (1869) to the Professional Development according to which individuals They go through five steps: beginner, advanced, expert, profession, and special; Erikson''s (1991) “two-stage allocation” model means reaching from the misunderstanding stage to the understanding and understanding stage through conscious practice; The Experimental Learning Model by David Kolb (1984) or reflection-in-action (1987) by Schon both point to the central role of reflection and metacognitive activities in learning; Brown et al.''s (1989) model with emphasis on genuine situational activity and apprenticeships; the theory of Leinhardt et al. (1995) that consider the theorizing in practice and explaining the theory as keys to the development of dedicated knowledge; Bereiter and Scardamalia (1993) theory that considers problem-solving as a means of integrating specific knowledge, ie the conversion of theoretical knowledge into personal knowledge and skill and finally MDL model that knows quantitative and qualitative changes in the three components of knowledge, strategic processing, and motivation necessary for acquisition in going through three stages of skilfulness, capability, and professionality. Each of these theories and models is based on different and sometimes conflicting assumptions about professionalism. Based on the common features of models and with an emphasis on the domain-based learning model (MDL), as a distinct and comprehensive approach to professionalism, educational suggestions are offered in three areas: development of specialized knowledge, improvement of professional skills and increasing personal motivation in the context of teacher training.}, keywords = {the Development of Expertise,teacher education,The Model of Domain Learning (MDL)}, title_fa = {تبیین مدلهای رشد تخصص در تربیت معلم: گذر از خوگیری به خبرگی}, abstract_fa = {کسب تخصّص حرفه‌ای، هدفی ارزشمند در فرایند آموزش است. انجام پژوهش‌های بسیار در زمینۀ ماهیت و رشد تخصّص در چند دهۀ اخیر سبب تغییر درک موجود دربارۀ این مفهوم شده است و نظریه‌ها و مدل‌های متنوعی ظهور یافته‌‌‌­‌‌اند که راهگشای مربیان آموزشی در توسعۀ تخصّص حرفه‌ای یادگیرندگان است. بنابراین، هدف مقالۀ حاضر مروری تحلیلی-مقایسه‌‌‌­‌‌ای بر این نظریه‌ها و مدل‌ها به‌‌­‌‌‌منظور ارائۀ تعریفی دقیق از تخصّص و چگونگی رشد آن و استخراج دلالت‌‌‌­‌‌هایی برای ‌‌­‌‌تربیت معلمان است. براساس یافته‌‌­‌‌‌های حاصل از بررسی مقالات و کتب مرتبط با این حوزه، برخی از معروف‌ترین و معتبرترین این نظریه‌‌­‌‌‌ها و مدل‌‌‌­‌‌ها عبارت‌اند از: مدل «پنج مرحله‌ای تخصّص» دری فوز (1986) که طبق آن افراد برای رسیدن به تخصّص پنج مرحله را طی می‌کنند: مبتدی، پیشرفته، کاردان، خبره و متخصّص؛ مدل «دومرحله‌ای تخصّص» اریکسون (1991) به معنای رسیدن از مرحلۀ بدفهمی به مرحلۀ درک و فهم از طریق تمرین آگاهانه؛ مدل «یادگیری تجربی» دیوید کلب (1984) یا «بازاندیشی در عمل» اسکان (1987) که هردو به نقش محوری فعالیت‌های بازاندیشی و فراشناختی در یادگیری اشاره می‌کنند؛ مدل براون و همکاران (1989) با تأکید بر فعالیت اصیل موقعیتی و کارآموزی؛ نظریۀ لین‌‌­‌‌هارت و همکاران (1995) که نظریه‌پردازی در عمل و تشریح نظریه را کلیدهای رشد دانش تخصّصی می‌‌­‌‌‌داند؛ نظریۀ بریتر و اسکاردامالیا (1993) که حل مسئله را ابزار یکپارچه‌سازی دانش تخصّصی یعنی تبدیل یا گشتار دانش نظری به دانش شخصی و مهارت در نظر می‌‌­‌‌‌گیرد و درنهایت مدل «یادگیری در حوزه» (MDL) که تغییرات کمّی و کیفی در سه مؤلفۀ دانش، پردازش راهبردی و انگیزش را در گذر از سه مرحلۀ خوگیری، قابلیت و خبرگی لازمۀ کسب تخصّص می‌داند. هریک از این نظریه‌ها و مدل‌ها بر پیش‌فرض‌ها و تبیین‌هایی متفاوت و گاه متضاد دربارۀ تخصّص استوار هستند. برمبنای ویژگی‌‌‌­‌‌های مشترک مدل‌‌­‌‌‌ها و با تأکید بر مدل یادگیری در حوزه (MDL)، به‌عنوان رویکردی متفاوت و جامع به تخصّص، پیشنهاد‌هایی آموزشی در سه حیطۀ توسعۀ دانش تخصّصی، بهبود مهارت‌های حرفه‌ای و افزایش انگیزۀ فردی در بافت آموزش‌های ویژۀ‌‌­‌‌ تربیت معلم استنباط شده است.}, keywords_fa = {the Development of Expertise,teacher education,The Model of Domain Learning (MDL)}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1052.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1052_2476e670999b9caf38ab6f90abb2245b.pdf} } @article { author = {nikkhah, mohamad and nikbakht, bahare}, title = {Explore the experiences lesson studying teacher In Empirical Science: A phenomenological research}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {23-44}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is Explore the experiences lesson studying teacher In Empirical Science. The present study is based on qualitative and phenomenological studies. The informants were selected among the teachers of the first High school of science in the province of Chaharmahal and Bakhtiari who have been lesson study in the field of experimental sciences in recent years. Two purposefull and snowball techniques with theoretical saturation were used for sampling and 24 people were selected. Data collection was conducted by interviewing The general interview guide approach. Research validity were provided using peer debriefing, Member checking, external auditor and triangulation. Data were analyzed by thematic analysis method. The findings showed that the experiences lesson studying teacher In Empirical Science can be classified into three themes that organize the lesson syudy opportunities, the lesson study damage and the lesson syudy Requirements.the lesson study damage and the lesson syudy Requirements.}, keywords = {Lesson Study,Empirical Science,Phenomenology}, title_fa = {کاوشی در تجارب معلمان درس پژوه در درس علوم‌ تجربی: جُستاری پدیدارشناسانه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف کاویدن تجارب معلمان درس‌پژوه در درس علوم‌تجربی انجام گرفت. مطالعۀ حاضر در زمرۀ مطالعات کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده‌است. اطلاع‌رسانان از میان معلمان علوم‌تجربی دورۀ اول متوسطه استان چهارمحال و بختیاری که در سنوات گذشته درس‌پژوهی با محوریت درس‌ علوم‌تجربی انجام دادند انتخاب شدند. برای موردگزینی از دو تکنیک هدفمند و گلولۀ برفی با رعایت اصل اشباع نظری استفاده شد و به این صورت، تعداد 24 نفر انتخاب گردیدند. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه با رویکرد هدایت‌کلیات انجام شد. اعتبار پژوهش با استفاده از روش بررسی همکار، بررسی اعضا، ناظر بیرونی و چندسوسازی داده تاًمین شد. داده‌ها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که تجارب معلمان معلمان درس‌پژوه در درس علوم‌تجربی پیرامون درس‌پژوهی را می‌توان در قالب سه مضمون سازمان‌دهندۀ فرصت‌ها، آسیب‌ها و بایست‌های درس‌پژوهی دسته‌بندی کرد.آسیب‌ها و بایست‌های درس‌پژوهی دسته‌بندی کرد.}, keywords_fa = {Lesson Study,Empirical Science,Phenomenology}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1053.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1053_f82d46497291144a6be7c18994396d23.pdf} } @article { author = {Badeleh, Alireza and Nazer Shandi, Maryam and Sanaei, Navid}, title = {Evaluation of Integrated School Management Systems with Emphasis on Educational Dimension from the Viewpoint of PhD Students in Educational Technology}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {45-60}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {Considering the high efficiency and importance of electronic school management systems in advancing the goals, this study aims to examine the status of integrated school management systems with an emphasis on the educational dimension from the educational technology professional’s viewpoint. The method of this research is descriptive survey type. The society consisted of all Ph.D. students of Educational Technology in Allameh Tabatabai University of Tehran which were 60 students. 52 PhD candidates were selected by random sampling as sample of this study. A 25 items questionnaire which was made by researcher was used. It had 5 subscales including lesson module curriculum, student's educational and occupational guidance, teachers` communication with students and parents, intelligent classroom portfolio and intelligent billboard. In order to determine the validity of the questionnaire, the views of professors and experts in curriculum design and educational technology in the field of integrated electronic school management systems were used. The reliability was using Cronbach Alpha which was accord 0.72, 0.76, 0.79, 0.84 and 0.88. Descriptive statistics (frequency and frequency percentage) and inferential statistics (t-test) were used to analyze the data. The results showed that the status of integrated electronic management systems of schools in terms of the module curriculum; student's educational and occupational guidance; teachers` communication with students and their parents; intelligent classroom portfolio and smart boards were in a good level.}, keywords = {evaluation,Electronic systems,Schools,Educational Technology}, title_fa = {ارزیابی بعد آموزشی سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس از دیدگاه دانشجویان دکتری تکنولوژی آموزشی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت بعد آموزشی سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس از دیدگاه متخصصین تکنولوژی آموزشی است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران به تعداد 60 نفر می‌باشد. حجم نمونه پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده 52 دانشجو است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 25 گویه‌ای محقق ساخته دارای 5 خرده مقیاس ماژول طرح درس، هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، ارتباطات معلمان با دانش‌آموزان و والدین آنان، دفتر کلاسی هوشمند و تابلو اعلانات هوشمند است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات استادان صاحب‌نظر و کارشناسان برنامه‌ریزی درسی و متخصصین تکنولوژی آموزشی و خبرگان در زمینه سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس استفاده شد. و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرنباخ برای خرده مقیاس‌های ماژول طرح درس، هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، ارتباطات معلمان با دانش‌آموزان و والدین آنان، دفتر کلاسی هوشمند و تابلو اعلانات هوشمند و کل پرسشنامه به ترتیب 72/0، 76/0، 81/0، 79/0، 84/0 و 88/0 بدست آمد، جهت تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه) استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت سامانه‌های الکترونیکی مدیریت یکپارچه مدارس از لحاظ ماژول طرح درس، هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، ارتباطات معلمان با دانش‌آموزان و والدین آنان، دفتر کلاسی هوشمند و تابلو اعلانات هوشمند در سطح مطلوبی قرار دارد.}, keywords_fa = {evaluation,Electronic systems,Schools,Educational Technology}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1054.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1054_342d30adfd854f4acd8b846cc06a03e9.pdf} } @article { author = {Ghasemzadeh, Abolfazl and Gharaei, Peyman and Mahdiuon, Rouhollah}, title = {Investigate the Role of Schools Empowering Structure and Psychological Climate at Work on the Job Optimism of Teachers}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {61-74}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to investigate the role of Powerful structure of schools and psychological climate at work on the Job optimism of teachers. The method of this research was descriptive and correlational. The research population consists of all teachers of Kohdasht city. The sample consisted of 185 teachers (99 male teachers and 86 female teachers) using the Cochran formula. They were selected by stratified random sampling method. The questionnaires that were used for the present research included, Job Optimism questionnaire by Rotinghus et al (2005), The Hwi and Swatland (2000) Powerful structure of schools' questionnaire, and Quiz and Decotez (1991) Psychological climate at work questionnaire. Reliability was assessed through Cronbach's alpha. The reliability of the questionnaire for job optimism and empowered school structure was 0.86 and 0.89, respectively. Validity was also confirmed by the form of content validity through expert opinions. For data analysis, Pearson correlation coefficient and multiple regression step by step method in using spss.23 software were used. The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between the Structure empowering schools and the psychological climate of the work environment with the teachers' job optimism (p <0.01). Also, the results of stepwise regression showed that the Structure enabling schools and the psychological climate of the work had a significant effect on teachers' job optimism and their standard effect coefficients were equal to (β = 0.71) and (β =0.12) And significant at P <0.05 level.}, keywords = {Structure empowering schools,Psychological climate at work,Job optimism school teachers}, title_fa = {نقش ساختار توانمند مدارس و جو روانشناختی محیط کار در خوش‌بینی شغلی معلمان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار بر خوش‌بینی شغلی معلمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان کوهدشت (345 نفر) می‌باشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران بالغ بر 185 نفر از معلمان (99 نفر معلم مرد و 86 نفر معلم زن) از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، پرسشنامه خوشبینی شغلی، پرسشنامه ساختار توانمندساز مدارس و پرسشنامه جو روانشناختی بود. بررسی پایایی از طریق آلفای کرونباخ صورت گرفت که میزان پایایی برای پرسشنامه ای ساختار توانمندساز مدارس ، جو روانشناختی محیط کار و خوش‌بینی شغلی به ترتیب 82/0، 77/0 و 78/0 به دست آمد. روایی نیز به روش روایی صوری و محتوایی از طریق نظرات متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار با خوش بینی شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد که ضریب همبستگی چندگانه آن‌ها به ترتیب برابر با 51/0 و 78/0 به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار نقش معناداری در پیش‌بینی خوش‌بینی شغلی معلمان ایفا می‌کند و ضریب تأثیر استاندارد آن‌ها به ترتیب برابر با (71/0=β) و (12/0=β) در سطح 05/0 P< دیده شد.}, keywords_fa = {Structure empowering schools,Psychological climate at work,Job optimism school teachers}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1055.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1055_262bbf64211702599fe4ebd78ff9cc3d.pdf} } @article { author = {kalbasi, afsaneh and zahabioun, shahla}, title = {Investigating the degree of resilience in teacher students at farhangian university of Isfahan and offering a resilience education in curriculum.}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {75-94}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The objective of the present study has been investigating the degree of teacher students’ resilience at farhangian university in the city of Isfahan and offering resilience education in teacher students curriculum. The research method was descriptive- survey in the first stage and the statistical population included all 390 male and female teacher students studying in BA level at elementary education field at farhangian university of Isfahan from whom 104 male students and 167 female students were selected through stratified sampling appropriate for the sample size. The data collection instrument was Conner-Davidson resilience questionnaire with reliability of coefficient of 0.84 and the data analysis was conducted via independent sample t-test. The research method in the second stage was conducted through review method and the analysis of the findings was done via descriptive-analytical method. The findings showed that the degree of resilience among female and male teacher students was above medium level. Moreover the results implied that there is a significant difference among male and female teacher students; that is the degree of resilience in female teacher students is more than male teacher students.}, keywords = {: resilience,teacher students curriculum,Farhangian University}, title_fa = {بررسی میزان تاب آوری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان و آموزش تاب آوری در برنامه درسی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر در مرحله اول بررسی میزان تاب آوری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان و در مرحله دوم ارائه راهکارهایی به منظور آموزش تاب آوری در برنامه درسی دانشجو معلمان بوده است. روش پژوهش در مرحله اول توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری را کلیه دانشجو معلمان نیمسال آخر دختر و پسر دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان به تعداد 390 نفر شامل 140 دانشجوی پسر و 250 دانشجوی دختر تشکیل می دادند. از این تعداد، 104 دانشجوی پسر و 167 دانشجوی دختر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه تاب آوری کانر- دیویدسون با ضریب پایایی 84/0 بود و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونt مستقل انجام گرفت. روش پژوهش در مرحله دوم مروری و کتابخانه ای بود و تحلیل یافته ها به شیوه توصیفی تحلیلی انجام گرفت. یافته ها نشان داد میزان تاب آوری در بین دانشجو معلمان دختر و پسر بالاتر از حد متوسط بوده است. همچنین نتایج نشان داد که بین تاب آوری دانشجو معلمان دختر و پسر تفاوت معنادار آماری وجود دارد، بدین معنی که میزان تاب آوری در دانشجو معلمان دختر بیشتر از دانشجومعلمان پسر می باشد. همچنین با ارائه چند مدل آموزش تاب آوری در جهان، به ارائه راهکارهای مداخله ای در برنامه درسی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان پرداخته شده است.}, keywords_fa = {: resilience,teacher students curriculum,Farhangian University}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1064.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1064_8585c0041345cc68469806d7b646e3fd.pdf} } @article { author = {hejazi, asad and khoshkab, sharbano and frajolahi, hamzeh}, title = {The Structural Relationship between teacher empowerment and their commitment to organizational change}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {95-119}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the structural relationship between teacher empowerment and their commitment to organizational change. The descriptive survey method was used for data collection and the structural equation analysis method was used for data analysis. The statistical population of the study consisted of all male and female teachers of sixth elementary and first high schools in Semnan province (309). Of these, 185 were selected for the research sample using the relative stratified random sampling method and completed the "Commitment to Change Questionnaire" by Herzkotich and Meyer (2002) and the Reinart & Schort (1994) Empowerment Questionnaire. The reliability of the questionnaires was estimated by Cronbach's alpha coefficient (0.89) and its validity was assessed by content validity. Analysis of the data obtained by applying the LISREL Factor Analysis showed that: 1) the empowerment of teachers and their commitment to organizational change in different dimensions and components has a high level of internal consistency; Teachers' empowerment has high explanatory power for the commitment to organizational change of the teachers studied. Empowering teachers in a variety of dimensions and through planned and measured actions and strategies will bring responsibility, accountability and internal motivation for effective and effective performance to teachers.}, keywords = {Empowerment,Commitment to Organizational Change}, title_fa = {رابطة ساختاری توانمندسازی با تعهد به تغییر سازمانی معلم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ ساختاری بین توانمندسازی معلمان و میزان تعهد آن‌‌ ها به تغییرات سازمانی انجام شده است. به منظور گردآوری داده ها و دستیابی به اطلاعات و داده‌‌‌­ها برای بررسی هدف اشاره‌‌­شده از روش توصیفی- پیمایشی و به‌‌­منظور تحلیل داده‌‌ های حاصل از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان زن و مرد مدارس پایۀ ششم ابتدایی و اول متوسطه (پایۀ هفتم) استان سمنان شامل (309) نفر بودند که از این تعداد با استفاده از روش نمونه‌‌­گیری تصادفی طبقه‌‌­ای نسبی، 185 نفر برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند و «پرسشنامۀ تعهد به تغییر» هرزکوتیچ و مایر (2002) و پرسشنامۀ توانمندسازی معلمان رینهارت و شورت (1994) را تکمیل کردند. پایایی پرسشنامه‌‌­ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ معادل (89/0) برآورد و روایی نیز به روش روایی محتوایی بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌‌­هایِ حاصل از اجرای روش آماری تحلیل عاملی به کمک نرم‌افزار لیزرل نشان داد: 1) توانمندسازی معلمان و تعهد به تغییر سازمانی آن ها در ابعاد و مؤلفه‌‌­های مختلف از همبستگی سطح بالایی برخوردار است؛ 3) مؤلفه‌‌ های توانمندسازی معلمان از قدرت تبیین‌‌ کنندگی بالایی برای تعهد به تغییر سازمانی معلمان مطالعه‌‌ شده برخوردارند. توانمندسازی در ابعاد گوناگون و از مسیر اقدامات و راهبردهای سنجیده و برنامه‌‌ ریزی‌‌ شده، مسئولیت‌‌پذیری، پاسخگویی و انگیزۀ درونی عملکرد کارآمد و اثربخش را برای معلمان به همراه خواهد داشت.}, keywords_fa = {Empowerment,Commitment to Organizational Change}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1065.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1065_7c41585fe74d75201cd65e02c2d036bc.pdf} } @article { author = {naderi, maryam and safari, akram and hasani, soheila}, title = {The Relationship between Emotional, Physical, and Intellectual Biorhythm with Quality of Teaching of Elementary school teachers in Zanjan}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {5}, number = {7}, pages = {120-146}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional, intellectual and physical biorhythms with the quality of primary school teachers in Zanjan. The statistical population of this study consisted of all elementary school teachers in Zanjan with a population of 1655 of two groups of state and non-state school teachers. The sample was 313 people using a stratified sampling method. Measurement tools included a standard 20-question Seraj teaching quality questionnaire and the secret of biorhythm account software. The validity of the research instrument was obtained by face validity and construct validity and its reliability was estimated using Cronbach''s alpha coefficient. Pearson and regression tests were used to analyze the data. The results of this study showed that there is a relationship between intellectual and physical biorhythm with the quality of teaching; the intellectual cycle had a high explanatory power, physical cycle had a moderate explanatory power, and the emotional cycle had a poor explanatory power, respectively. Biorhythm knowledge can also be used to increase the productivity of human resources in organizations, especially in education and training.}, keywords = {Biorhythm,Emotional cycle,Physical cycle,Intellectual cycle,Quality of Teaching}, title_fa = {رابطة زیست آهنگ احساسی، جسمی و فکری با کیفیت تدریس معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی رابطة زیست‌آهنگ احساسی، فکری و جسمی با کیفیت تدریس معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان بوده که حجم این جامعه به تعداد 1655 نفر و شامل دو گروه معلمان مدارس دولتی و غیردولتی است. نمونة آماری با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 313 نفر با روش نمونه­گیری طبقه­ای تعیین شد. ابزار اندازه­گیری شامل پرسشنامة استاندارد 20 سؤالی کیفیت تدریس سراج و نرم­افزار راز محاسبه زیست‌آهنگ بود. روایی ابزار پژوهش با روایی صوری و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون­های پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می­دهد بین زیست‌آهنگ فکری و جسمی با کیفیت تدریس رابطه وجود دارد و به­ترتیب چرخة فکری قدرت تبیین بالا، چرخة جسمی قدرت تبیین متوسط و چرخة احساسی، قدرت تبیین ضعیفی داشت. همچنین از دانش زیست‌آهنگ برای افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی در سازمان­ها به­خصوص در آموزش­وپرورش می­توان استفاده کرد.}, keywords_fa = {Biorhythm,Emotional cycle,Physical cycle,Intellectual cycle,Quality of Teaching}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1066.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_1066_a96934c7d9326b63dd105d4efd38cfa6.pdf} }